Futurama: The Beast with a Billion Backs

• Svensk titel: Futurama: The Beast with a Billion Backs
  • Originaltitel: Futurama: The Beast with a Billion Backs
  • Speltid (min): 85
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-08-20

När Simpsons-skaparen Matt Groening 1999 presenterade sitt nya projekt, en scifi-serie vid namn ”Futurama” trodde många att en ny mega-succé hade sett dagens ljus. Så blev icke fallet och serien lades ner efter fyra säsonger. På senare år har ”Futurama” dock återuppstått i form av nya spelfilmslånga avsnitt. Vi har tidigare recenserat ”Futurama: Bender’s Big Score” här på Tellusfilm och nu är det dags för nästa bidrag; ”Futurama: The Beast with a Billion Backs”.

En stor reva har öppnat sig i rymden och en expedition skickas ut för att ta reda på vad som döljs där bakom. Det blir vår egen olyckskorp Fry som får den stora ”äran” att ta sig genom revan och vi vet ju hur det brukar gå när han ska göra något, eller hur? Precis. Hans syrgassystem går sönder men just när han tror att han ska dö räddas han av en mystisk lila tentakel.

Väl tillbaka på jorden talar Fry väldigt varmt om ”sin” tentakel som fortfarande sitter fast i nacken på honom. Det dröjer inte länge innan han spridit tentakelns evangelium och snart går alla med en egen tentakel, sträckt genom revan.

Leela och Bender anar dock oråd och försöker ta reda på vad tentakeln egentligen vill, och kanske framför allt, vad tentakeln är. Det görs inte ostraffat och de befinner sig snart på flyende fot.

Det finns ingen anledning till att jag ska gå in på röstskådespeleriet eller animeringskvaliteten. De flesta av er har antagligen sett åtminstone något enstaka avsnitt av ”Futurama” och då vet ni hur det ser ut och hur det låter. Det här är helt enkelt ett längre avsnitt av serien och jag tror också att det är det som är problemet. Jag var aldrig ett stort fan av serien när den visades men tyckte att den hade sina poänger och var lite småkul. Tyvärr passar det bäst i mindre doser och som spelfilm blir det, precis som ”Simpsons – The Movie”, lite utdraget.

Ni som gillar serien kommer med största sannolikhet även att gilla den här filmen. Ni som inte brydde er om serien behöver inte heller bry er om filmen.