Astronaut's Wife

• Svensk titel: Astronaut's Wife
  • Originaltitel: Astronaut's Wife, The
  • Speltid (min): 104
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-08-09

Jag har alltid ansett att Johnny Depp är en av de verkligt begåvade och intressanta, unga skådespelarna som Amirikat har begåvat oss med. Samma gäller Charlize Theron. Båda har medverkat i såväl bra som usla filmer men är ändå sevärda i alla dessa produktioner. Depps bästa roll hittills, enligt min ödmjuka bedöming, är i den varma romanskomedin ”Benny & Joon” och Theron har gjort en hyfsat bra roll i ”The Devil’s Advocate”.

Idén i filmen ”Astronaut’s Wife” är bra, nästan lite Stephen King över det hela. Filmen börjar också på ett mycket Kingiskt vis och vissa scener i filmen är rentav kusliga, för detta är/skall vara en skräckthriller. Tyvärr så räcker inte de goda förutsättningarna till hela vägen.

Depp spelar trött och oengagerat emedan Theron spelar över. Kanske är hon grann att titta på, men i en skräckfilm behöver man trovärdighet mera än hon nu levererar. De tvenne skådespelarne skulle antagligen ha presterat mycket bättre och trovärdigare om en annan regissör med lång erfarenhet av avancerad personregi skulle ha hållit i trådarna. Tyvärr är den okände Rand Ravich oförmögen att styra huvudrollsinnehavarna i en vettig riktning. Trots detta är de båda ändå mycket bra i vissa laddade scener.

Manus, även den av herr Ravich, är som idé intressant men blir dessvärre en klichéfylld resa såväl i dialog som i handling. Fotot är däremot alldeles ypperligt och de få specialeffekterna är imponerande bra. Samma gäller musiken, DVD-bilden och ljudet. Men det räcker inte till. Behållningen blir inte stor i denna film. Inte för att den är speciellt dålig, men den rullar vidare i ett lågt tempo, överraskningsmomenten är många gånger upplevda och man börjar som filmrecensent konstatera: Depps och Therons agenter måste vara dumma i huvudet. Depp och Theron läser inte sina manus innan de börjar filma, alternativt får de så mycket pengar att de kan skita i slutresultatet. Det vore skäligt att Hollywood började kolla lite noggrannare vem som är värdig och talangfull nog att få spendera miljoner dollar på en produktion som inte är intressant. Det vore också bra om man lät mera kunnigt folk läsa manus innan man godkänner produktionen. Tydligen går det igen att knulla sig till olika jobb i filmstaden.

Ja, ja. Den här produktionen skulle ha mått bättre av att inte bli producerad alls eller att den skulle ha tillverkats av någon mera kunnig regissör. Det är ett dilemma eftersom en regissör (generalisering pågår) behöver såväl teoretiska som praktiska kunskaper för att lyckas och praktiska kunskaper får man endast genom att öva. Denna film verkar vara ett övningsobjekt. Det finns inte många regissörer som debuterat med filmer i toppklass. Om man nu måste nämna några så må det då vara Spielberg, Tarantino och Walter Hill, men dessa gubbar har film i blodet i den milda grad att om man öppnade dem med kniv så skulle man se att de var byggda av gamla kameradelar och celluloidfilm.

Således blir The Astronaut's Wife en medelmåttlig film utan ett större värde för andra än fanatiska Depp och Theron-fans.