Astronaut's Wife

• Svensk titel: Astronaut's Wife
  • Originaltitel: Astronaut's Wife, The
  • Speltid (min): 104
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-08-09

Visst låter upplägget till "The Astronaut's wife" riktigt bra? En man skickas ut tillsammans med övriga besättningsmedlemmar på en rymdresa för att laga en satellit. När de kommit halvvägs i sitt uppdrag händer det något, och kontakten med NASA bryts i två minuter. När mannen kommer tillbaks verkar han annorlunda. Vad var det egentligen som hände under de två minuterna?

När jag läste detta på baksidan av videofodralet tänkte jag att jag hittat en mycket bra film och hyrde den givetvis direkt. Nu, efter jag sett filmen, är jag otroligt besviken. Hur kan man få ett sådant synopsis att utvecklas till en dålig film?

Jag vill inte avslöja för mycket, men det är tydligt att "The Astronaut''s wife" är inspirerad av Polanski's "Rosemary's baby". Charlize Theron får göra i stort sett samma roll som hon gjorde i "Djävulens advokat" - en kvinna som i början mår jättebra och har allt, men mot slutet händer det något märkligt med hennes man och hela tillvaron faller i bitar. Den vackra Theron är det bästa med hela filmen. Hon är duktig och lever sig verkligen in i rollen. Johnny Depp, som spelar den äkte maken, har däremot varit betydligt bättre i andra filmer. Här verkar han inte orka lägga ned särskilt mycket energi på att göra sitt bästa. Clea Duvall från "The Faculty" gör en mindre roll som Charlize Theron's lillasyster. Duvall är lovande, men hennes roll är väldigt otacksam.

Som sagt är historien väldigt dåligt utförd. I en sådan här typ av film förväntar man sig att det ska hända spännande saker. Men efter en odramatisk inledning rullar historien på i snigelfart. Så fort man tror att filmen ska komma igång saktas allt snart ned igen. Tänk om någon annan skrivit manus och regisserat än just Rand Ravich - då hade detta kunnat bli en riktigt hyfsad film...

Regin är mestadels platt och tråkig (med undantag för ett par detaljer), och manuset innehåller en rad klumpigheter och löjliga inslag (som t ex pappans tankeöverföring med tvillingarna).

Slutet är rätt kasst, men det försöker åtminstone vara av sådan sort som man inte förväntar sig. Tyvärr är det ganska lamt, och specialeffekterna känns något trista. Låt er inte luras av texten på filmens baksida. Hyr något annat istället, den här filmen saknar - trots att det är en thriller - SPÄNNING.

Jörgen Hansson