• Svensk titel: Flykten från hönsgården
  • Originaltitel: Chicken run
  • Speltid (min): 84
  • Release (Bio): 2000-08-18
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-04-04
  • Tagline: Escape or Die Frying

Man tycker att man borde sett åtminstonde en film med Wallace & Gromit men faktum är att det har jag inte. I alla fall, skaparna Peter Lord och Nick Park har nu gjort en långfilm om ett gäng höns som ska rymma ifrån sitt koncentrationläger till gård. Visst ja, jag glömde nämna att deras filmer är s.k. claymation. Vilket betyder att i stort sett allt man ser är skapat utav Play-Doh och att allt är fotat med stillbildskamera där det behövs tjugofyra bilder för en sketans sekund?

Nåja, handlingen är tämligen simpel. En skock äggläggare i England hålls fångna på en gård där de får trängas i små barracker och kan inget annat göra än att drömma om de stora vidderna utanför gårdens höga stängslen. Nu är det tyvärr så att hönsen till skillnad från andra fän inte kan flyga särskilt bra. Därför får de antingen försöka ta sig igenom stänglset eller under det (här finns det en del hyllningar till klassiker som Den Stora Flykten).

Tyvärr lyckas inte ett enda av deras försök och desperationen att rymma växer sig allt starkare när frun på gården bestämmer sig för att låta hönsen bli pajer som kan göra henne rikare än vad hon någonsin kunnat drömma om. I samma veva kommer jänkartuppen Rocky inflygandes till gården och hönsen ser här sin stora chans till att rymma från gården. Om bara Rocky kunde lära dem att flyga.

Efter att ha hört bara positivt om Flykten Från Hönsgården innan jag såg den så var den med rejält stora förväntningar man ville se filmen. Och visst är det rejält roligt ibland, speciellt om man sett några av de filmer man hyllar fast utan att stjäla ifrån. Ändå är det med en viss besvikelse jag skriver dessa rader för att handlingen håller faktiskt inte i det långa loppet. Visst det är en film för barn men den är lika mycket riktad till en vuxen publik och det är med handlingen man inte gjort samma kompromiss som med resten av filmen. Gudskelov så kan man faktiskt leva med det då speltiden är tämligen kort och något längre hade bara blivit tråkigt.

Nu låter det kanske som jag inte gillade filmen men det gjorde jag visst. Filmen är fylld med en sådan uppfinningsrikedom och humor som till och med funkar i den dubbade version jag fick se. När man sedan tänker efter hur satans lång tid det tagit att göra filmen så inser man att Lord och Park gjort ett jävla jobb och att resultatet är klart godkänt. Hade jag bara fått se orginalversionen med röster av Mel Gibson och Jane Horrocks så kunde betyget kanske blivit ännu bättre men för ovanlighetens skull så kan man se den med svenskt tal om man vill.

Andreas Olofsson