Allena

• Svensk titel: Allena
  • Originaltitel: Allena
  • Speltid (min): 13
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-03-30

”Så jag tar 3:ans spårvagn genom ljuva livet igen...”

Nja, nog för att 3:ans spårvagn är färdmedlet för huvudpersonen i kortfilmen ”Allena”, men på väg genom det ljuva livet kan jag inte påstå att han är. Det är en minst sagt problemtyngd man som en sen kväll sätter sig på spårvagnen till skolan där han arbetar. Med sinnesbilder av blodiga mord blixtrandes i hans medvetande tar han sig in på sin arbetsplats där han vet att en kollega jobbar över.

De samtalar en stund över livet och all jävlighet man kan ställas inför och efter ett tag ser det ut som om tillvaron ljusnar för de båda. Men mannen vet att bara en av dem kommer att lämna skolan levande den kvällen...

”Allena” är en kortfilm regisserad av Markus Widegren, som också skrivit manus tillsammans med Fred Anderson. Dessa båda herrar var också hjärnorna bakom scifi-rullen ”Kraftverk 3714” som släpptes för ett par år sedan och som har recenserats här på Tellusfilm. Anderson spelar också den den spårvagnsburne mannen, och kollegan spelas av aktade skådespelaren Mats Huddén, känd från otaliga svenska bio- och TV-produktioner.

Inspelad under en helg i ett kallt Norrköping, på en ytterst blygsam budget och med endast två roller låter det kanske inte så spännande. Fel fel fel fel fel, som Brasse brukade säga efter att ha öppnat Lattjolajbanlådan. Resultatet är faktiskt en mycket välspelad, tät och spännande psykologisk thriller, om än i mini-format. Både Huddén och Anderson spelar sitt ”A-game” och är riktigt bra!

Nu tycker jag att ni tar och klickar på ”Play” här nere, maximerar storleken på fönstret och ägnar kommande 13 minuter åt att själva njuta av ”Allena”:

Allena from Anderson & Widegren on Vimeo.