• Originaltitel: Matrix, The
  • Speltid (min): 131
  • Release (Bio): 1999-07-14
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-12-16
  • Tagline: What is The Matrix?
  • IMDb: Matrix

Under de senaste åren har vi blivit matade med filmatiseringar av olika serietidningar som blivit mer eller mindre lyckade (merparten är det senare). Bröderna Wachowski (som gjorde den superba "Bound") har här vänt på pannkakan och gjort en film som har karaktären av en serietidning och på så sätt eliminerat risken att få en massa arga fans utav serietidningen. Man kan inte göra något annat än att instämma att detta var ett smart drag.

Neo (Reeves) är antälld programmerare på ett stort mjukvaruföretag på dagen men det är på natten som han lever sitt verkliga liv. Han hackar olika system, skapar vissa olagliga program och söker efter den ökände Morpheus (Fishburne). En natt får han ett mystiskt meddelande på sin skärm (för övrigt en hyllning till "Alice i Underlandet") som säger åt honom att följa den vita haren vilket han gör. Han får möta den vackra Trinity (Moss) som visar honom en värld som han aldrig kunnat föreställa sig.

Det är vi som är Neo. Precis som Neo måste acceptera den verkliga världen så måste vi acceptera att denna filmen är väldigt "otrolig". För vissa kommer detta att vara för mycket serietidning vilket jag även själv tycker. Men de som tycker om serier kommer att älska filmen.

Andy och Larry är ena riktigt smarta jävlar som hindrar recensenterna från att berätta vad som är det sämre i filmen eftersom då förstör man det roliga för läsaren. För saken är den att mitten på filmen är rätt så långtråkig. Hade man skärt ner på den information som ges under mitten och sparat detta till uppföljarna så hade det kanske blivit ett bättre flöde i filmen.

Det finns egentligen endast två actionscener i hela filmen, en i början och en i slutet. Fast dessa scener är så otroligt bra och nyskapande att man tappar hakan (jag menar det faktiskt, käken släpper taget om din haka) när man ser det. Om ni har sett trailern tycker ni kanske att det är konstigt att folk kan springa på väggar men när man vet handlingen så verkar det inte så konstigt längre. Inte nog med att stuntsen är grymma, vi bjuds även på väldigt trovärdig CGI och andra effekter varvat med olika sorters trickfilmningar.

Precis som i "Bound" så är det en otroligt vacker film med ett foto som slår det mesta från Hollywood. Slowmotion-sekvenserna är alltid rättdärdigade likaså deras "bullet time-sekvenser". Bullet-time är en teknik som skapades just för denna filmen och är något som vi kommer att se mycket av i framtiden, speciellt i musikvideor. Så även om ni inte är intresserade av action eller sci-fi så finns det något för er som är ute efter något mer konstnärligt.

Något som jag aldrig förtått är varför folk alltid hackar på Keanu Reeves. Jag kan, utan svårigheter, komma på minst 20 skådespelare som är sämre. Här gör han en bra instats som Neo, kanske inte något riktigt personporträtt eftersom dialogen inte är så komplicerad. Fishburne är något av en guru eller mentor i filmen, en roll som han gör utan några större svårigheter. Men det är Carrie-Ann Moss som är filmens stjärna. Inte nog med att hon ser ut som ett bombnedslag, hon är även en jäkel på att fightas och hon spelar bra. Jag har en känsla av att vi kommer se mycket av denna f.d. såpaskådis i framtiden.

En nyskapande actionfilm som inte är helt utan brister men den har även en hel del bra saker. En väldigt komplicerad story som kanske inte innehåller världens bästa dialog men det är sånt man kan leva med. Hade man bara trimmat ner den tjugo minuter så hade det varit den bästa sci-fi/actionfilm sedan "T2" men det är fortfarande en trevlig vistelse i biografen.

Andreas Olofsson