• Originaltitel: Dune
  • Speltid (min): 155
  • Release (Bio): 2021-09-15
  • Release (Blu-ray/DVD): 2021-12-20
  • Tagline: Beyond fear, destiny awaits.
  • IMDb: Dune

Min relation till gamla "Dune" från 80-talet av David Lynch? Sett den för länge sedan. Minns mest en ung, svartklädd Kyle MacLachlan och en massa sand. Nu kommer alltså den omtalade remaken som är en maffig rymdsaga som håller på lite för länge.

För oinvigda handlar det om en ökenplanet, Arrakis, där den onda kejsarens trupper utvinner en sällsynt krydda i naturen som möjliggör första klassens rymdresande. Kejsaren (som vi aldrig får se) dumpar kryddfixaruppgiften på ett godhjärtat folk som får gilla läget och flytta dit, medan ursprungsbefolkningen häckar i sina grottor under sanden och är allmänt trött på förtryckare. Det finns stora sandmaskar också.

Timothée Chalamet har huvudrollen som Paul Atreides och övertygar. Pojkspolingen som en dag ska ärva tronen och har mystiska syner om en sandbrud (som för övrigt kunde ha varit med lite mer i filmen). Hans pappa är en X-Wing-pilot och hans krigarkompis är självaste Aquaman. Och Pauls kraftfulla mamma gestaltas av vår lysande filmstjärna Rebecca Ferguson. Nämnde jag att Stellan Skarsgård spelar en smällfet baron som är helt hänsynslös? Skådespelarna gör ett bra jobb.

Denis Villeneuve, som gjort nyversionen, är en kompetent scifiregissör med "Arrival" och "Blade Runner 2049" på meritlistan. Designen på trollsländeplan, vapen och skyddssköldar är urhäftig. Men jag är inte tillräckligt engagerad av någon anledning. Dramaturgin är lite off. Framåt slutet av rullen blir jag faktiskt lite uttråkad. Förlåt. Trots det fina hantverket. Blir mest sugen på att se om de klockrena Tatooine-avsnitten från "The Mandalorian" istället.

Betyg: 3 kryddor av 5 möjliga.