• Svensk titel: Bränn alla mina brev
  • Originaltitel: Bränn alla mina brev
  • Speltid (min): 120
  • Release (Bio): 2022-09-23
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-12-19
  • IMDb: Bränn alla mina brev

Efter en fest blir Alex Schulman utan rimlig anledning arg på sin fru (som i filmen pratar danska, även det utan rimlig anledning) och inser att han måste bearbeta sin ilska. Det kan ju inte vara hans eget fel att han är så arg, inget han själv ska ta ansvar för, utan det måste gå att skylla på gener, att andra män i släkten också betett sig som svin. Han börjar gräva i släktens historia och behöver inte gå längre än till sin morfar Sven Stolpe som är allmänt känd som en vresig jävel.

På 30-talet befann sig Sven Stolpe i Sigtuna för att arbeta med sin nästa bok. Han var där tillsammans med hustrun Karin, och på plats fanns även Olof Lagercrantz. Karin och Olof fattade tycke för varandra och inledde en romans. Sven kom dock på dem och lyckade manipulera Karin till att stanna kvar hos honom livet ut, allt medan han skrev bok efter bok om otrogna fruntimmer och text efter text om hur han hatade Lagercrantz. Ett väldigt moget sätt att bearbeta sina egna tillkortakommanden med andra ord.

Filmen “Bränn alla mina brev” bygger på Alex Schulmans bok med samma namn. Jag har inte läst den, och kan inte heller påstå att jag är särskilt intresserad av att göra det. Visst, jag kan förstå att Schulmans arbete med boken har känts renande och terapeutisk för honom själv (och kanske hans närmaste), men vad finns det för intresse hos utomstående? Det blir lite som att tvingas ner i en soffa och titta på diabilder från grannens semester i två timmar. Jag. Bryr. Mig. Inte.

Med det sagt vill jag ändå säga att Bill Skarsgård, Asta Kamma August och Gustav Lindh är väldigt bra som Sven, Karin och Olof i unga år, det kan ingen ta ifrån dem. Allra bäst är naturligtvis Sten Ljunggren som en gammal Sven, även om han bara har några få scener.

Min kollega Johan gav “Bränn alla mina brev” en fyra i betyg när han såg den på bio. Själv kan jag omöjligt vara så generös utan stannar på en tvåa. Detta var verkligen inte för mig. Men jag kan tänka mig att om man är ett fan av Alex Schulman, lyssnar på hans podd och läser hans böcker så är chansen stor att man får ett större utbyte av filmen än vad jag fick.