Shrek

• Svensk titel: Shrek
  • Originaltitel: Shrek
  • Release (Bio): 2001-09-07
  • Release (Blu-ray/DVD): 2002-03-20

Shrek är ett stort, grönt och fult troll. Han bor ensam ute i sitt träsk och njuter av livet. Men lugnet störs när området blir invaderat av alla tänkbara sagofigurer - en långnäsad pojke av trä, tre små grisar, blinda möss, en mormorsklädd varg... Det visar sig att sagofigurerna blivit utkörda från sina tidigare hem av Lord Farquaad som inte längre vill ha dem i sitt rike. Shrek blir förbannad och kommer tillsammans med Farquaad på en lösning - om Shrek räddar den vackra prinsessan Fiona från en eldsprutande drake, så ska Farquaad se till så att träsket lämnas ifred.

Det är inte bara Pixar som kan göra datoranimerad film - Dreamworks senaste bidrag till genren, "Shrek", visar att även de har något att säga till om. De har vad som krävs för att rent tekniskt göra ett perfekt hantverk - miljöer och figurer är fantastiskt bra gjorda. Som tur är finns här mer än bara en tilltalande yta. "Shrek" har ett stort hjärta och ett enormt lass humor.

Filmen innehåller de klassiska sagoelementen (prinsessa i nöd, eldsprutande drake, hjälten och den klumpige medhjälparen osv). Men den är mycket medveten om det, och ser därför till att vrida till det hela ordentligt. Ett exempel - vem har sagt att alla prinsessor måste vara skönsjungande, hjälplösa varelser utan förmågan att vara "mänskliga"?

Det är här som en av "Shrek's" stora fördelar ligger. Humorn är otroligt skön och tilltalar både stora och små. Vid sidan av den "vanliga" komedin finns här spänning för barnen och ännu mer roligheter för de lite större (filmen är full av sagoregelbrott och film/sagoreferenser.). Så glöm att "Shrek" enbart är en barnfilm. Nog gillar barnen den men frågan är om det inte är föräldrarna eller de äldre syskonen som har roligast...

I Sverige kommer de flesta biobesökare se filmen med svenska röster. Samuel Fröler tar över Mike Myers uppdrag att ge Shrek stämband, medan Jonas Malmsjö ersätter Eddie Murphy och låter åsnan tala. Nog är väl filmer alltid bäst odubbade, men det här fungerar även på svenska. Dialogen är riktigt rolig och lägger ytterligare en pusselbit på rätt plats. För "Shrek" är ett stort pussel med många viktiga bitar som bygger upp en charmig och klart sevärd helhet.

Jörgen Hansson