Simon Sez

• Svensk titel: Simon Sez
  • Originaltitel: Simon Sez
  • Speltid (min): 82
  • Release (Bio): 2000-05-05
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-08-25

Det är inte värt något större utrymme att recensera denna ganska usla actionkomedi som det görs tretton på dussinet av, och som knappt ens visades på dukar i USA. Men några rader är den väl värd, mest för att jag inte gillar att avfärda filmer med orden- den är skit.

I mina ögon kan det bara vara ett av två skäl till varför Simon Sez visas på bio i Sverige och inte körs direkt ut på video. Det ena skälet stavas Emma Sjöberg. Det andra är att det amerikanska filmbolaget sålt in större, hetare rullar i ett paket där denna film följer med på köpet. Typ, "Visa den på bio, annars blir det ingen deal", ungefär. Nå, hur det än är med den saken så framstår Simon Sez som en hafsig och slafsig våldsrulle med basketens ”bad boy” som Inter-pol agent i ständiga slagsmål mot den svenska supermodellen och annat löst folk som vill förstöra världen.

Den utspelas på Franska Rivieran och i fokus är det vapenaffärer, en fnittrig, bögaktig skurk á la Rupert Everett i Gadget och plus annat som brukar befolka actionhistorier enligt mall 1A. Tänk dig en korsning mellan Jean Claude Van Damme, Jackie Chan, James Bond och en dos Dödligt vapen, och du har ett ungefärligt hum om vad Simon Sez är för typ av rulle. Det låter kanske roligt, och det kan ju så vara, men då ska man vara extremt undernärd på all typ av actionkomedi.

Nå, trots denna films tydliga undermålighet vill jag ändå erkänna att jag inte led av långtråkighet. Filmen är kort och det går undan och Rodmans "sidekick", Nick (Dane Cook), fick ibland mina mungipor att åka uppåt (men det beror nog mer på min oerhört barnsliga sida som kan titta fram när jag ser något riktigt dåligt, för Cook är skrattretande dålig, men sådär pinsamt kul till och från). Den "heta" scenen mellan Rodman och Sjöberg är inte så mycket att hojta om, det är för mörkt och klippen är snabbare än på MTV. Kuriosa med skurkens hejdukar; har de spanat in Walter Hills "Warriors" eller? De ser ut som Hi-Hats, fast utan rullgrillor…

Kort sagt, tillfällen fanns då en sådan grad av uselhet nåddes att det blev kul och underhållande bara därför. Och fröken Sjöberg är ju "sevärd", så att säga…Men du Rodman, sluta inte ditt dagjobb, okej?

Göran Skoglund