• Svensk titel: Simon Sez
  • Originaltitel: Simon Sez
  • Speltid (min): 82
  • Release (Bio): 2000-05-05
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-08-25

Den excentriske Dennis Rodman (just det, basketball idioten) har fått sin vilja igenom. Han har erbjudits chansen att medverka i en långfilm som skådespelare.
Betrakta föregående mening en stund. Den innehåller några fel: Han = Det kan man inte vara säker på. Jag skulle säga ”det”. Erbjudits = Knappast! Han har betalat för att få vara med. Medverka = Just det, medverka, inte tillföra. Långfilm = Skulle heta ”långtråkig film”. Skådespelare = Han är lika mycket skådespelare som Värtahamnens fjärde fender från parkeringen sett.

Således kan jag konstatera att sällan har jag sett ett gäng så usla aktörer och aktriser medverka i en film där man faktiskt använt pengar för att nå ett resultat. Inte ens Emma Sjöbergs närvaro är skäl nog att se denna film. Men uslast av alla är nod Rodman själv. Han är så dålig att det blir nästan roligt. Ska ni se filmen så se den som en komedi om hur illa man kan spela.

Några ord om manus och regi. Manus är skriven av Moshe Diamant och är precis lika tarvligt som författarens namn. Nämnd Diamant har dock medverkat som producent i många rätt populära van Damme filmer och dyl. skräp. Regin är signerad av en Kevin Elders och jag är säker på att min yngsta son skulle göra ett bättre jobb om han så hade förbundna ögon. Elders regi är inte nog för att bli nämnd alls i faktaböcker om amerikanska filmer.

Och till allt detta kan adderas en hemsk klippning, intetsägande musik och ….! Ja, jag vet inte vad! Om man ska hitta några bra egenskaper, och det försöker jag göra, så är bilden bra och likaså ljudet. En av mina DVD-skivor hamnade p.g.a. oaktsamhet i tänderna på Pinni Pip (hunden) och konvolutet demolerades kraftigt. Då använde jag, efter lite pysslande, Simon Sez’s konvolut i stället och den var ju ganska bra för nu ligger ”Crimson Tide” i ett helt och fint skal. Nåt gott!

Synd att man offrar pengar på dylika produktioner då många duktiga filmskapare aldrig får chansen att visa sina framfötter.