Lost in Translation

• Svensk titel: Lost in Translation
  • Originaltitel: Lost in Translation
  • Release (Bio): 2004-02-06
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-08-04

Det finns inte allt för många unga regissörer som ges en chans att få visa upp sina kunskaper. Några av dem har tydliga drag från varandra. Oftast handlar det inte om storfilmer, utan om tysta blyga verk som inte gör mycket väsen av sig. Jag tänker närmast på Paul Thomas Anderson (Punch Drunk Love, Magnolia), Sam Mendes (American Beuty) och den något äldre Todd Solondz (Happiness, Storytelling). Dessa tre herrar slog igenom för att de sin ålder till trots, vägrade att göra våldsamma actionfilmer på ett kommersiellt plan, utan istället göra det man ville göra. Och man vann publikens och kritikernas hjärtan.

Nu måste vi lägga ytterligare ett namn till listan. Sofia Coppolas tredje film som regissör och fjärde som manusförfattare, är väl värd sina Oscarsnomineringar. Lost In Translation flyter sakta fram, rör sig aldrig fortare än den behöver, fokuserar på det viktiga och framförallt, ger en brilliant Bill Murray all frihet att spela på.

Själva historian är inget märkvärdig. Snarare är den tämligen simpel. En gift medelålders man är på affärsresa i Japan, möter en gift ung kvinna och tillsammans upptäcker man Tokyo. Detta är vad som händer i filmen, skulle man kunna säga. Men då är man också bedrövligt ytlig. För under ytan finns ett nästan bottenlöst djup som rymmer de flesta existensiella funderingar en människa kan ha. Allt kanske inte sägs rakt ut, men är man uppmärksam så finns det där, underförstått och gömt i skådespelarnas brillianta spel.

Det långsamma tempot är aldrig ett problem. Samtidigt är det fel av mig att ens påpeka att tempot är långsamt. Du märker det aldrig. De två huvudkaraktärerna (Bill Murray och Scarlett Johanson) valsar runt mellan underbara miljösekvenser av Tokyo och Japans landsbyggd. Det är som om de svävar fram och sakt för historien framåt. Trots att de är två helt olika skådespelare och karaktärer (Murray är 34 år äldre än Johansson) smälter de ihop och rör sig i harmoni. Vackert och stilfullt.

Jag har alltid varit ett stort fan till Bill Murray. Det här är hans första nominering till en Oscar och utan tvekan är hans insats värd att uppmärksammas. Ska man sia om framtiden vet vi alla att komiker sällan vinner en Oscar och jag tror inte att Murray gör det i år heller. Men han bevisar att han är en stor skådespelare som under lång tid har varit missuppfattad men nu får sitt stora erkännande. Enligt mig 15 år för sent.

Lost in Translation är slutligen en hint om vad Coppola kan åstadkomma. Hon sticker gärna ut, liksom sin far, och tar en vardaglig händelse och gör den speciell på alla sätt och vis. Det är filmskapare som Coppola som på något sätt gör att film fortfarande kan betraktas som konstverk...