Hydra

• Svensk titel: Hydra
  • Originaltitel: Hydra
  • Speltid (min): 100

Micke är som vilken gymnasiegrabb som helst, han gillar våldsamma actionfilmer och lyfter lite skrot på fritiden. Ni känner säkert själva åtskilliga personer som passar in på den profilen om ni tänker efter. Efter ett våldsamt slagsmål där han knockar skolans värsting får Micke panik och flyr. Han blir snart konfronterad av en minst sagt skum herre som påstår sig ha bevittnat misshandeln och hotar Micke med att gå till polisen om han inte gör som han blir tillsagd. Det låter som en enkel lösning, men snart är Micke fast i något som får en polisanmälan att blekna i jämförelse…

"Hydra" är en actionfilm från skaparna av "Guldfeber" och "Ingen föds ond" som båda har recenserats tidigare här på Tellusfilm.com. Till skillnad mot föregångarna är "Hydra" i spelfilmslängd, hela 100 minuter lång. Det är minst sagt vågat, för räcker storyn verkligen till? Det gör den faktiskt, även om den kunde ha kortats ner lite grann. Det är tydligt att filmskaparna har koncentrerat sig på actionscenerna, men de har också tagit med en hel del lugnare, dialogdrivna scener som ger filmen lite mer balans. Bra gjort!

Skådespelarna gör överlag riktigt bra ifrån sig, speciellt Jakob Sjöberg i rollen som JC. Han är den person som låter mest naturlig och har dessutom en charm som kommer fram riktigt bra. Frågan är bara varför hans rollfigur har ett engelskt namn när han är så uppenbart svensk… Castingen fungerar som sagt tillfredsställande, med ett undantag: Jerry Sköld känns väldigt fel i sin roll. Han gör ett bra jobb, men är minst 20 år för ung. Tyvärr tappar filmen lite i trovärdighet på grund av detta.

Om vi kollar på den tekniska biten så känns det inte riktigt bra. Filmen är i många scener alldeles för mörk och otydlig, vilket bara förvirrar tittaren. Jag vet att ljussättning är väldigt svårt och att det tar tid att lära sig, jag är dessutom säker på att teamet kommer att bli bra på det framöver, men i "Hydra" är ljussättningen inte alls bra. I vissa scener är bilden dessutom väldigt suddig, jag vet inte om det var filmskaparnas intention men resultatet känns inte speciellt lyckat. Scenerna i dagsljus är däremot väldigt klara och ser mycket bra ut.

Ljudet måste jag tyvärr också klaga lite på, alltför ofta är dialogen väldigt otydlig och det blir ibland svårt att hänga med i vad som sägs. Detta drar ner betyget rejält tyvärr. Men precis som med bilden så finns det även här scener där ljudet är perfekt och all dialog kommer fram utan problem.

Klippning då? Jo, det ser väldigt bra ut på den fronten! Mest glad är jag över den teknik som användes i slagsmålsscenen, som på detta sätt räddas från att bli ren buskis. Slagsmål på film har ju en tendens att se otroligt fejk ut om inte riktiga stuntmän används.

Jag gillade "Hydra". Svensk actionfilm växer inte på träd direkt, och extra kul är det när det är entusiaster som Paar och kompani som verkligen kämpar med sin vision. Hade det inte varit för de tekniska missarna som jag nämnde ovan (och där vissa av dem eventuellt beror på mitt recensionsexemplar) så hade betyget varit en klar fyra, men i nuläget kan jag inte sätta mer än en trea. Jag hoppas få chansen att se om filmen på stor duk inom en snar framtid och om det visar sig att ljudet och bilden är bättre än på mitt exemplar kommer betyget att justeras.